Monday, June 29, 2009

..thankful..

best sangat dapat jadi tetamu Allah di sana..aku dapat belajar banyak benda yg selama ni mungkin aku ignorekan..emm aku da belajar camana nk semayang jenazah, experience 1st time semayang jumaat..banyak benda yang aku kagumi kat sana..its the place yg kamu rasa selamat coz semua kat situ org islam..kat sana memang tenang setenang-tenangnya..semua org lak bila masuk wktu jer trus ke masjid, xkira muda atau tua..memang jarang la kita dapat lihat tu semua kat Malaysia nih..

Rasulullah S.A.W pernah mengatakan bahawa hanya ada 3 tempat yang di galakkan untuk umat ISlam pergi menziarah..
1) Tanah Haram Makkah
2) Masjidil Haram Madinah
3) Masjidil Al-Aqsa,Baitulmuqqadis

alhamdulillah aku dah ke 2 tempat tu..( sebenarnya time ni aku nk tnya Ustaz, pakej Yaskin nih ada g Beijing tak..dia lak cam boleh baca jer mind aku, terus dia bagi hadis kat atas tadi..kelu..)

emmm for the information; ada yang ckp if you afford nk g umrah naper tak g haji jer..tapi sedang aku menyelak laman2 dalam buku agama aku jumpa satu hadis Nabi Muhammad S.A.W..

sabda Rasulullah ; Haji dan Umrah itu diwajibkan ke atas kamu ( setelah cukup syarat) dan kamu boleh mengerjakan yang mana satu terlebih dahulu..

in my opinion la..better go for Umrah dulu, coz kat situ la u can learn evrything..bila time haji nnti akan senang coz kita dah tahu kat mana nak mula tawaf, camana saei.



>>> mina...tempat di mana jemaah haji diwajibkan untuk bermalam selama 2 malam..di situ dah tersedia khemah-khemah kekal oleh kerajaan arab tuk jemaah haji



>>> tempat melontar Jumrah Aqabah..time nih kerajaan Arab Saudi tengah membina bangunan 5 tingkat untuk kemudahan jemaah Haji yang ramai..ada 3 tempat yang di wajibkan tuk melontar..kawasan yang melengkung separa bulat tuh adalah kawasan tuk melontar..



>>> paDANG Arafah..antara tanda kiamat adalah tumbuhnya pokok-pokok di Arafah..sini adalah tempat penghimpunan Jemaah Haji pada 9 Zulhijah..kat sini akan dibina khemah tetapi kemah tuh hnya dibina time Haji jer..



>>> Jabar Rahmah ...tempat pertemuan Adam dan Hawa..mitos mengatakan kalau kita tulis nama kat situ jodoh kita akan sampai..tapi Ustaz selalu membantutkan usaha aku..waaaa,,,



>>> Masjidil Haram, Madinah...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home