Saturday, April 25, 2009

..learn...

Kekadang cam da terbiasa everything is done..so what are the purpose of yur existence..if all da things da ready..u are not learn anything, you do not know how to make this, how to do this, what is the solution of that problems, what happen around you, what going on in your house, office, what da people say about u..

during my childhood dah terbiasa all da things dibuat oleh mama..sekecik2 benda pun x tahu nak buat sendiri..klu dulu nk makan nasi ayam jer ma trus buatkan.. n coz wktu tu kecik lagi ma ckp ok2 xper nnti da siap ma hidang kita makan sesame..then bila da duk jauh, rasa nak makan nasi ayam,terus kluar g manchongkam ke pak mal ke, but tu sbb you have money, tapi coz da terbiasa semua bnda org buatkan xder intention pun nk cook sendiri nasi ayam tu..main reason x reti, takut tak jadi,x tau masak..

For me all da person ada kelebihan dia masing2..so how to cook nasi ayam?? cntohnya kat rumah sewa ni la..semua try nk cook nasi ayam..si A,B, C, D adalah housemate..dalam rumah tu hanya B yg tau masak nasi ayam yerla mana taknyer B tu anak tauke nasi ayam,so dia tau la everything how to cook nasi ayam,if dia jer yg masakkan baik dorang g makan je kat manchongkam. Then they all decide nk blajr tuk cook nasi ayam dari “resepi intenet” n dari B la....tapi A tak reti masak nasi,B tau so B tolong A. A hanya tau camana nk goreng ayam n marinate ayam kasik sedap..so biarlah A yang buat coz dia expertise dlm hal tu, tapi C ada resepi istimewa dari mak dia, kena taruk tepung dalam minyak before goreng ayam so biarlah C cuba buat idea dia tuh.., xsalah kan mencuba walaupun idea letak tepung dalam minyak tuh cam bangang jer bagi aku.. B lak tolong2 buat sup, A tlong2 buat sambal n sambal kicap,C tolong2 potong2, hias2..Makan time semua orang ada....

If all da things da ready depan kita,kita tak belajar langsung dari kesilapan,malah kita tak tahu pun apa yang kita perlu buat, if sekarang ada orang yg boleh guide kita cam mak yah akan tanya kita ada duit tak, da makan ke, n dorg akan sanggup berhabis tuk kita, siapkan serba serbi tuk kita, tapi if satu hari nanti mereka da takder..kita plak tak pernah belajar to do all da things by yourself..tapi parents of course la akan ikhlas ngn anak dia, but if u let yur frenz do all tha things to you n rakan2 lain lak seronok main quiz kat mukabuku time tuh..cam ada yang xkena jer..

p/s bila aku da lama tak balik ni,.baru aku sedar rupanya berus gigi tuh mahal harganya..25 tahun aku kat bumi nih aku ingtkan berus gigi tuh hrganya RM 1 lebih jer..

1 Comments:

Blogger LadyTiz said...

wahahahaa...
adeh... ko jgn bitau bakal mak mentua yg ko mase umur 25 br tau berus gigi tu bukan harga RM1.

abis tu selama ni camne ko beli berus gigi? atau ko mmg x gosok gigi? jeng jeng jengg...

betul2, aku sokong yg kte dh terbiasa org wat something... jd kita mmg x wat.. x blaja.

mcm dulu aku phobia bwk kete sbb insiden2 yg x diingini smpai aku bernekad takkan sentuh dah stereng kete. aku nk harapkan org lain je bwk aku. tp bila ayah aku dh xde... aku terpakse la gagahkan diri bwk jgk kete sbb aku kena independent. takkan aku nk harapkan mak n abg aku je. pastu bnyk r benda2 yg selama ni aku pandng seblah mata cam duit dlm bank la, asb la, tanah, rumah.. ni semua arwah ayah aku yg buat, tp bila dia dh xde, aku kena handle sikit2. kdg2 aku nyesal nape dulu2 aku x blaja dr arwah ayah aku tp aku biarkan dia wat suma benda.

tp cam tu la manusia.. bila dh xde br nk nyesal. hehe..

April 25, 2009 at 3:54 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home